Dilschmann.com

Welcome to Lasse Dilschmanns online hub, your single source of spectacular Dilschmania and online fever

89 gäddor på 2,5 dagar – Bananas!

Posted on | June 18, 2013 | 1 Comment

Den stora kom inte upp. Men det gjorde dess kompisar! Under 2,5 dagar lyckades vi landa inte mindre än 89 gäddor, varav många fina. Och jag kan inte spekulera i hur många vi brände, helt galet svårnitade tidvis. Jag tappade säkert ensam minst 30 pikes. Och Mattias hade en session när han började se riktigt blank ut på ögonen, hugg i vart och varannat kast men de ville baske mig inte fastna på hans krokar! Photo 2013-06-08 11 55 12Mycket märkligt hur det helt plötsligt kan börja jinxa så där. Mattias brukar annars vara säkerheten själv när det gäller att ta flest. Men det gick över efter en dag eller så ;) Jag anslöt på fredag kväll efter att ha tagit bussen upp från Stockholm. Jag hann med en tidigare buss än planerat till Norrtälje så jag fick en knapp timme över i solen och fick det briljanta infallet att sätta mig på en uteservering och klämma ett par kalla pilsner och en tallrik med pommes frites och bea. Ibland kan livet som bussresande te sig märkvärdigt fritt ;) Jag hann således bara fiska någon timme på fredagen då herrarna Micke & Mattias kört sedan tidig morgon. Tror faktiskt inte jag fick upp någon fisk på fredagen, hade tre fyra gäddor som klev av min lilla real eel.

Photo 2013-06-07 17 38 40

Nå, till fisket. Det visade sig att fiskarna inte alls stod, eller i varje fall högg dom inte, på de platser där M&M alltid fiskar så härs års. Vi tog väl några ströfiskar där, och Mattias hade tydligen innan jag kom en riktig T-Rex som var uppe och vände vid båten. Så i stället testade vi lite nya ställen längre ut mot friskare vatten, med en gissning om att fisken redan börjat backa ut efter strömmingen.

Lördag morgon tog vi en längre transport långt ut till klarvattenland och ett par intressanta vikar. När vi kom fram såg det minst sagt surt ut, lågt vatten och mycket sterila lerbottnar. Kort sagt såg vi ingen anledning till att gäddor skulle uppehålla sig där. Men där vi började längst in i ett riktigt lerhål dängde det på ett fint dubbelhugg för M&M, och det var ganska fina fiskar båda två, runt 4-5 kg. Vi gjorde ett stopp lite längre ut, och på en lika märklig lerig kant nöp en pangfin 5,3:a på min Bionic Bucktail spinnare. Men det märkligaste skedde när vi drev in i en extremt grund vik. Den var stor och hela viken hade en lerbotten utan mycket vegetation att tala om. Vi skrämde upp en hel del mindre gädda som lämnade söta fina puffar i bottenslammet när de flydde undan båten. Plötsligt ser jag en fisk som står 20 meter bort. “Micke” säger jag, “Där står en fisk, kasta på den”. Jag hade nyss hängt på en sked för att testa och singlade iväg skeden mot silhuetten. Tyvärr skyggade den från min sked men Mickes spinnare hade landat fem meter till vänster och gäddan vände och började lojt simma efter Mickes drag. Vi stod alla tre och tittade på hur fisken mycket sävligt simmade i kapp spinnaren, och liksom i slow motion öppnar den gapet och klipper ihop käftarna. Fast fisk! När den kommer närmare båten ser vi att vi åter igen lurats av optiken i vattenytan. Fisken var gott och väl över metern (minns inte exakt längd, men vikten var 7,0 kg blankt. Otroligt roligt hugg eftersom vi alla kunde följa hela skeendet från start till mål. Jag tog naturligtvis full cred för att ha guidat micke till fisken på bästa tarpoon-manér ;)
Photo 2013-06-08 09 32 23En finfin 5,3:a som tog min Bionic spinnare, trimmad med knallrött fladder

På eftermiddagen, efter att ha råkat på trevlige och duktige guiden Christian Jansson som var ute och fritidsfiskade styrde vi åter inåt de gamla haken. Men jag ville prompt testa en tanke som jag haft ett tag som rör ett område lite innan den zon där vi brukar köra. Det visade sig vara ett genidrag! Vi hittade kanter som höll precis hur mycket fisk som helst! Photo 2013-06-08 11 55 12
Micke ordnar som vanligt mat i toppklass på sin gasolgrill
Och de högg som tokiga. Svårt att nita dom fortfarande, vi missade sjuka mängder fisk. Vi som brukar rynka på näsan åt guiderapporter där det “bränns säkert 1000000 fiskar” men denna helgen blev vi något mer ödmjuka inför detta fenomen. Gäddorna stod på varandra, och vid varje udde eller vik kunde vi ha fisk på i varje kast. Och där en av oss matat två kast kunde en annan lägga ett till i exakt samma bana och nypa en fisk. Blandade storlekar var det också, jag knep en 5,8:a och Micke en låååång 6,2:a som verkade ha svårt att äta upp sig, möjligen på grund av en gammal skada under ena ögat, men den verkade ändå vara i tillräcklig form för att jaga.

Det blir fånigt att prata om bästa betena en helg som denna. Bitvis var det segt som fan när ett väderomslag gråade till det hela, då hade Micke en buster i strömmingsfärg som fullständigt fiskade i åttor runt mig och Mattias. En annan gång hade vi följen, putt och pet till förbannelse tills jag åter gav real eelen vattentid och vips började jag bända gädda. Mina McRubbers som varit så grymma under våren gav inte riktigt samma utdelning som vanligt, ett par fiskar här och där. Söndag morgon, riktigt tidigt, hade vi et hällregn från helvetet, men också ett huggrally i två timmar! Då spelade det ingen roll vad vi satte på tafsarna, gäddorna kastade sig över allt. Det slutade med att vi körde mest buster då vi kom åt bäst med dem.

Avslutningsvis måste jag summera en helt fantastisk helg, och som alltid i M&Ms sällskap trivsel och förplägnad i världsklass! Summeringen blev 89 landade fiskar på 2,5 dagar, i topp hade vi fiskar på 7 kg, 6,4 kg, 2 st på 6,2 kg, en på 5,8 kg och en på 5,3 kg. Under lördagen tog vi 46 st (Jag 18, Micke 21 st, Mattias 7 st). Söndag förmiddag (fiskade bara till 12) tog vi 29 st, jag 8 st, Micke 13 och Mattias 8. Alltid skönt med ett någorlunda demokratiskt resultat. Extra roligt att fiska så här års när ljuset är kvar läääänge, och gäddorna är vansinnigt starka, de gick helt bananas när vi krokade dom. Tailwalks och klättringsförsök upp i båten var snarare regel än undantag. Sjukt kul!

Photo 2013-06-08 07 54 24
Rampning och allt är möjligt :)

Photo 2013-06-08 09 59 39Gäddjesus med den übercoola 7:an som vi pricksköt på på tre dec djup..
Photo 2013-06-08 11 13 19Lata stunder i solen under transporterna

Photo 2013-06-08 20 48 52Mickes smalis

Photo 2013-06-08 21 36 01Min 5,8:a som klippte en buster inlobbad bakom en vasskant
Photo 2013-06-08 22 32 21På väg hem efter en grymt låg och skön dag. Försommarfisket rockar, på bilden är klockan säkert halv elva elva på kvällen och det är ännu ljust!

Comments

One Response to “89 gäddor på 2,5 dagar – Bananas!”

1. Gäddbonanza deluxe! | Sturehof Gäddfiskesällskap
    June 18th, 2013 @ 22:54

[…] tok för många. / kg på topp, tre över sex och två mellan fem och sex kg. Barnsligt skoj. En längre rapport finns på min sida. / .las […]