Dilschmann.com

Welcome to Lasse Dilschmanns online hub, your single source of spectacular Dilschmania and online fever

Förleksfisket – Så enkelt, så svårt.

Posted on | April 17, 2010 | Comments Off on Förleksfisket – Så enkelt, så svårt.

Förleksfisket är skönt. Aldrig är gäddfisket mer lotteri än innan leken. Hamnar du rätt (rätt vik, dag, temp, vind, siktdjup etc) går det inte att misslyckas. Hamnar du fel kan du lika gärna skala en banan och fika istället för att dänga. Igår var jag ute en snabbis i Mälaren, två timmar varav hälften vigdes åt fika och solande. Riktigt skön dag och vattnet i den lilla maren var två grader varmare än utanför. Kändes hett. Och det visade sig vara hett, i alla fall semi-hett. Fyra fiskar upp varav två just över 5 kg. De andra låg mellan 2 och 3 kg. Missade också en gädda som var på i ett par gungningar men sedan klev av. Riktigt skön dag med andra ord, även om de riktigt stora madamerna inte klivit in riktigt ännu.

Idag var det bomiläggning på båtklubben, och traditionsenligt blev det ett kort fiskepass i anslutning till det. Idag hade jag äran av att ha sällskap, en skön filur som är fisketok och dessutom har båt på samma klubb. Men redan imorse var vädervibben klart sämre än igår. Kallt som attan och en sur nordvästan. När vi kom ned till båtklubben låg det is inne i hamnen, och för er som inte är insatta brukar plötsliga temperaturfall sällan eller aldrig vara bra för gäddfiske. Nåväl, tradition är tradition så vi spettade ut. Första stoppet gjorde vi knappt innan vi fått upp styrfarten. Ett hak som haft sina glansadagar för en sådär 20 år sedan. Men det small faktiskt på en ettrig arg liten gäddhanne i andra kastet. Hmm, där det finns ettriga förlekshannar finns det antagligen gäddflickor. Kastet efter fick jag ett betydligt bastantare hugg som gick över i ett par bugningar som lät antyda en grövre fisk. Tyvärr var ett par bugningar allt jag fick uppleva eftersom den strax klev av. Vi la ingen onödig tid utan brassade vidare till maren jag fiskat dagen innan. Min dåliga vibb visade sig stämma. Vi nötte väl inte speciellt hårt, men vi solade våra beten för ganska många kvadratmeter gäddbotten, och den enda lönen för mödan var en liten ung gäddtös på kanske 2 kg som inte kunde låta bli min Zalt papegoja. Snabb avkrokning i håven och sedan bröt vi för dagen. Man är väl ingen självspäkare.

Men då vattentempen gått ned nästan en grad från igår till idag betyder det att leken sannolikt inte gått igång ännu. Även faktumet att vi inte fått kontakt med någon grövre gädda tyder på att de fortfarande står på förstukvisten i väntan på att kliva in i lekvikarna, och då tar jag dom!

Klicka här för fler bilder från gårdagen på Flickr