Dilschmann.com

Welcome to Lasse Dilschmanns online hub, your single source of spectacular Dilschmania and online fever

Spinnpremiär McRubber style :)

Posted on | May 5, 2013 | 1 Comment

I helgen fick jag så till slut begå spinnpremiär för i år. Efter en del luskande efter båt förbarmade sig en mycket godhjärtad granne och erbjöd mig och småkillarna att låna hans båt. Kvällen innan hade jag passat på att preppa två Svartzonker McRubber varav en Big McRubber med en smutt release-rig baserad på den skruv Zonker och Mangeboy tagit fram. Funkar kanon! Jag hade lite väl små trekrokar till mina stigers men det fick funka. Väl ute från bryggan puttrar jag bara fem sex meter innan jag driver och lägger ut första kastet. Inget. Andra kastet pang! Photo 2013-05-04 13 45 39En arg hanne slök lilla McRubbern i färgen Walleye. Den hängde med hela vägen in till båtkanten, och efter en hel del fipplande kunde jag landa den i ett litet gälgrepp. Inte det enklaste med en snabbt drivande niometersbåt i en mycket small kanal, med tillägget att båten är en arbetsbåt med mycket höga fribord, var knappt jag nådde ned till vattenytan med figerspetsarna… Ja ja, lite små korrigeringar på samma hak gav ett till hugg i samma size där fisken klev av efter en stund. Ett kast mitt i kanalen en liten stund senare gav ett  riktigt rackabajsarhugg, och jag kände direkt på de tunga bugningarna att det var en större fisk. Det tog ett ganska bra tag men till slut var fisken inne vid båtkanten. Ännu mer fippel med att hålla båten borta ur vassen, och hålla båda småkillarna borta från krokar och annat. Det tog sin tid innan jag kunde få ned näven mot fisken, och just då, såklart, ruskade den loss krokfästet i ett sista majestätiskt flyktförsök. Det var ingen rekordfisk på något vis, uppskattningvis runt eller strax över 7 kg. Efter detta provade vi lite längre in mot det ännu grundare och lerigare, men där var det bara lek i varenda vass. Så jag puttrade istället utåt hundra meter för att se om det stod ngt riktigt stort på väg in för att leka, men det gav inte ett smack. Vi puttrade tillbaka till bryggan, efter en färd på kanske 75 gånger 75 meter, och lade till. Jag tog några sista kast utåt kanalens mitt från bryggan, där jag haft de tidigare kontakterna, och fick ett till kanonhugg. Denna fisk var med hela vägen in, och kunde aningen enklare handlandas av mig från den låga bryggan. Den var srpängfylld med rom och kunde efter en snabb fotosession varsamt återbördas för att få använda sin rom på bästa sätt. Den vägde runt 4,6 kg, orkade inte vänta på att vågen skulle pendla in exakt.Photo 2013-05-04 14 57 45

På det hela taget var jag sjukt nöjd med spinnpremiären. Iofs hade jag lika enkelt tagit alla gäddor från bryggan utan att lägga ut med båten, men det kunde jag ju inte veta innan. Båten var som sagt ganska stor, och saknade ankare/plätt, så på det mycket grunda vattnet var det inte optimalt att behöva passa med upptiltad motor, varje korrigering resulterade i enorma slammoln i vattnet. Men så till McRubber. Vilket jävla kanonbete! Jag körde bara den lilla mcrubbern i walleye (överst på bilden nedan), oviktad med två stingerkrokar. Den gick helt fantastiskt! Sloffade fram och flyttade en massa vatten. Jag kunde ta in den sakta och fort, den jobbade grymt. Kastade bra gjorde den också. Och releaseriggen funkade fint, gummit hängde tryggt undan alla vassa tänder i alla drillningar. Låt vara att jag ska gå upp en aning i krokstorlek på stingrarna. Det blir mycket spännande att testa dessa beten vidare i takt med att vattnet värms och jag får laborera med päronsänken för att få ned dem längre i vattenlagren. Sjukt imponerad hittills. Enda grejen är väl att de pålimmade ögonen känns onödiga. Trillade av på båda jiggarna långt innan de kommit i vattnet. Skit i dom och snabba upp tillverkningsprocessen istället Claes, för jag kommer behöva fler, många fler :)mcrubber

Ett P.S. ska väl vara att sjuåringen tyvärr inte fick någon fisk. Iofs kastade han inte så mycket utan fipplade med beten, och det var inte busenkelt att slirva fram grejerna i det mycket grunda vattnet. Men det hade ju varit gött om han hade fått en gris. Det får bli till efterleksfisket, då ska killen ha en gädda! D.S. Ett sista P.S. är också att detta var första fisket med nya Edge 8,6:an. Har inget att invänta, pure love! Med en Revo Toro HS är det hur enkelt som helst att joxa med betet och med den höga utväxlingen tar man hem löslina blixtsnabbt när man dartar på lite extra. Bara att springa och köpa. D.S.

Comments

One Response to “Spinnpremiär McRubber style :)”

1. rapport från en lyckad spinnpremiär | Sturehof Gäddfiskesällskap
    May 5th, 2013 @ 20:23

[…] med båda sönerna. Helt ok resultat och mycket bra känsla i de nya beten och spöt jag testade. Läs mer och se några bilder här. Nästa helg är det Vårhugget, ut och ta kallvattengäddorna som inte börjat leka än, eller […]